Totes les entrades

Aquí hi teniu totes les entrades

El ‘rule of law’ en el context de la tradició constitucional d’Anglaterra: una aproximació

@universitatURV Professor agregat Serra Húnter de Dret constitucional i ambiental Universitat Rovira i Virgili § 1. Introducció: Anglaterra i la tradició constitucional. Tot i que no compta amb una constitució escrita, la història politicoconstitucional d’Anglaterra ha estat determinant en la configuració de la tradició constitucional, aportant el substrat fonamental que després, a través d’una aproximació teòrica i abstracta, els il·lustrats han transformat en una doctrina amb vocació d’aplicació universal. Efectivament, la idea del poder limitat i de l’existència d’uns drets inalienables dels membres de la comunitat política es decanta en la història constitucional particular d’Anglaterra des de l’Edat mitjana. La Magna Charta (1215) seria el punt de partida d’una tradició que, en diversos documents posteriors i a través d’un procés històric complex, aniria fixant una sòlida estructura institucional basada en la idea de govern limitat i d’un estatut fonamental de les persones, els birth rights of the Englishmen, que es conceben com a preexistents al propi poder polític (Pereira Menaut 2003, 52). El rule of law, encara que, com a tal, es formula molt més tard, i la idea d’un dominium politicum et regale, que implica la limitació del govern, són fonamentals en el desenvolupament de la història política anglesa ja durant l’Edat Mitjana i posen els fonaments del que seran els desenvolupaments constitucionals posteriors, particularment, a partir de la Revolució de 1688, en la que, en els seus trets fonamentals, s’estableix l’actual règim constitucional, basat en la sobirania del Parlament i el rule of law, per tant, en un govern representatiu i limitat —en realitat, la idea de responsible government, tan important en el constitucionalisme dels dominis de l’Imperi Britànic i, particularment, del Canadà—. Aquestes idees, més o menys fixades en l’obra de John Locke, portaveu intel·lectual de la Revolució Gloriosa, són clarament inspiradores per a la progressiva decantació de la tradició constitucional com a moviment històric de vocació universal. § 2. El ‘common law’ com a matriu del constitucionalisme anglès. Les particularitats de la tradició constitucional anglesa, a partir de les quals es desenvolupa tant el camí singular del constitucionalisme britànic, com idees fonamentals que s’han adoptat en tots els sistemes polítics del món occidental, com ara el contractualisme, la centralitat dels drets fonamentals o el govern limitat, parteix del desenvolupament d’una cultura jurídica pròpia, el common law, definida per la distinció entre el dret i la voluntat del poder polític, que apareixen plegades en la tradició cesarista francesa i, per influència d’aquesta, en el dret constitucional continental. Des d’aquest punt de vista, el desenvolupament del common law juntament amb la promulgació de la Carta Magna (1212), on es codifica l’estatut personal dels homes lliures d’Anglaterra, constitueixen els elements basilars de la tradició jurídica anglesa (Alzaga Villaamil, Gutiérrez Gutiérrez, Rodríguez Zapata 2001, 343). El common law es desenvolupa a partir de la invasió normanda d’Anglaterra el 1066, configurant-se com un conjunt no sistemàtic de normes jurídiques basades en el costum i elaborades per les decisions judicials. Abans de la invasió normanda, la justícia era administrada per tribunals de comtat (county courts) en base al costum local. Després de la invasió, les autoritats centrals es reforcen, tot respectant la pluralitat feudal, i, finalment, Enric II (rei entre 1154 i 1189) racionalitza el sistema judicial a través de l’enviament de jutges reials arreu del territori, els quals decidien segons el dret del país. Amb aquest pas, el camí del dret anglès resta fixat fins al dia d’avui (Ghirardi 1991, 68). Els jutges reials van elaborant el common law primitiu a través de la fixació d’uns costums comuns del regne, basats en els costums locals previs, dels que derivaven les seves decisions. Aquests jutges reials, a més, van començar a atenir-se als precedents a l’hora de fixar el costum del país, tot seguint la regla del stare decisis (literalment, atenir-se al que ha estat decidit). D’aquesta manera, el common law seria, d’acord amb William Wade (1546-1623), el dret i els costums del Regne que han obtingut reconeixement judicial (citat per Alzaga Villaamil, Gutiérrez Gutiérrez, Rodríguez Zapata 2001, 668). Això permet el desenvolupament d’un dret de creació judicial, a partir de la suposada identificació dels costums de la terra, que, progressivament, va fixant-se a partir dels repertoris de casos que determinen les decisions dels jutges reials, encara que se suposa que les basen en el costum. Aquesta fixació del dret d’origen judicial separa els anglesos de la tradició jurídica continental, basada en la recepció del dret romà en l’acadèmia i la seva vinculació al cesarisme. En aquest sentit, cal subratllar que els desenvolupaments jurídics propis de l’Anglaterra normanda es produeixen en un context que ja s’havia allunyat prèviament del món romanitzat del continent, si més no pel que fa al dret, en l’Alta Edat Mitjana (Thornton 2009, 99). Així doncs, en el seu origen, el common law consistia en els costums del regne que el jutge “descobria” i utilitzava en la seva tasca. Tanmateix, ben aviat, la justificació de l’existència del costum es basa en el precedent, els casos anteriors en què els jutges s’han pronunciat. El precedent esdevé, doncs, prova autoritzada de l’existència de costum. Així, ja en el segle XIII, comencen a aparèixer recopilacions de decisions, que els jutges utilitzen com a material i suport per fonamentar les sentències, consolidant-se l’apel·lació al cas precedent com a justificació de la decisió i, amb ell, la regla del stare decisis, és a dir, del respecte a les decisions anteriors que constitueixen el “descobriment” i la fixació del costum del regne, font originària del common law. Durant molt temps, però, la vinculació al precedent és més o menys laxa, en la mesura que la referència real a l’hora de decidir són els costums del regne. Hi havia, doncs, un cert marge per a la discreció del jutge a l’hora de realitzar l’operació de “descobriment” del dret aplicable. Tanmateix, les necessitats de previsibilitat del dret que implica el sistema econòmic capitalista així com les reformes processals reforçaran progressivament, durant el segle XIX, la vinculació dels jutges als precedents a través de la regla

El ‘rule of law’ en el context de la tradició constitucional d’Anglaterra: una aproximació Llegeix més »

Concepte d’equitat

Resum fet a les Jornades: EQUITAT. Un antic principi per a un model jurídic de futur. LA MEDIACIÓ. 15 de Març de 2024 L’equitat tradicionalment va ser considerada com un criteri vinculat a l’ideal de justícia, en el sentit d’allò que era just. Amb l’aparició de l’imperi de la llei es va convertit en un criteri interpretatiu de les normes amb caràcter supletori. Pel contrari, si recuperem l’esperit del dret català històric, aquesta equitat pot ser considerada com sinònim de justícia i vincular-la amb els valors superiors dels ordenaments jurídics. D’aquesta manera, l’equitat no és  tant un sinònim d’igualtat sinó d’allò que és just. “D’aquesta manera, l’equitat no és  tant un sinònim d’igualtat sinó d’allò que és just” Per tant, si l’equitat la considerem com un valor superior, aquesta s’haurà d’aplicar sempre, tant en la fase de creació com d’aplicació del dret; tindrà una eficàcia directa i transversal sobre tot l’ordenament jurídic i tindrà una aplicació efectiva a través del principi d’igualtat i del principi de proporcionalitat. Pel què fa al principi d’igualtat, es desdobla en la igualtat en la llei i en la igualat en l’aplicació de la llei. El primer aspecte comporta que una norma per tal que sigui justa, és a dir, basada en l’equitat, pot establir diferències de tracte amb la finalitat d’assolir una solució justa atenent a les circumstàncies del cas concret. Per altra banda, el fet que l’art. 6 CEDH reconegui el dret a un procés equitatiu, públic i imparcial, comporta que quan tot procediment judicial ha de ser just i, per tant, equitatiu. Pel què fa al principi de proporcionalitat, comporta trobar un punt just d’equilibri, un punt d’equitat i de justícia entre el respecte als interessos de la res publica i el respecte als interessos dels particulars. “el fet que l’article 6 de la Convenció Europea dels Drets Humans (CEDH) reconegui el dret a un procés equitatiu, públic i imparcial, comporta que tot procediment judicial ha de ser just i, per tant, equitatiu” Per altra banda, el fet que l’article 6 de la Convenció Europea dels Drets Humans (CEDH) reconegui el dret a un procés equitatiu, públic i imparcial, comporta que tot procediment judicial ha de ser just i, per tant, equitatiu. Pel què fa al principi de proporcionalitat, comporta trobar un punt just d’equilibri, un punt d’equitat i de justícia entre el respecte als interessos de la res publica i el respecte als interessos dels particulars. Això genera el conflicte de com fer encaixar el principi de legalitat amb l’equitat, especialment en aquells àmbits del dret públic on la defensa de l’interès general es fa fort, com seria el dret penal o el dret administratiu. “Cal articular mecanismes que permetin aplicar l’equitat en la interpretació i en l’aplicació de la norma a partir de la seva consideració com a valor superior preexistent i superior a la llei“ En definitiva l’equitat, cal articular mecanismes que permetin aplicar l’equitat en la interpretació i en l’aplicació de la norma a partir de la seva consideració com a valor superior preexistent i superior a la llei.

Concepte d’equitat Llegeix més »

 Experiències en mediació amb administracions automatitzades

 Óscar Expósito López  Professor investigador Universitat Rovira i Virgili  @ExloOscar Resum ponència presentada a les Jornades EQUITAT. Un antic principi per a un model jurídic de futur. LA MEDIACIÓ. 14 de Març de 2024  L’equitat s’aplica com un element corrector de l’ordenament jurídic o com un sistema de ponderació del dret que busca, en general, oferir justícia.  En un procediment burocràtic, cada cop més deshumanitzat per la modernització, és necessari que s’obrin vies sociològiques que funcionin com vàlvules d’escapament per tal de permetre flexibilitzar i legitimar la inacció humana a la presa de decisions. La mediació s’observa com un exemple pràctic d’aquest sistema d’equitat legitimadora a la pràctica.  De fet, el dret francès, que ja ha incorporat al seu sistema administratiu la mediació, entén que aquest es un dret d’equitat. Això es deu, en part, a que el dret administratiu francès té un fort component jurisprudencial i es basava en la solució i evitació de conflictes.  Aquesta mediació permetrà resoldre un problema de base que presenten les decisions automatitzades i la intel·ligència artificial a les Administracions Públiques: la deshumanització i deslegitimació dels procediments administratius portat a uns nivells socials mai vistos. A l’actualitat comencen a sorgir alguns casos en que s’ha observat una transformació dels funcionaris per a dotar el sistema d’aquesta mediació que beneficia l’aspecte relacional del servei públic, deixant la burocràcia repetitiva i de tràmit a la intel·ligència artificial.  El cas que es presenta és el del Swedish National Board of Student Aid, un centre que entre d’altres competències, ha automatitzat un sistema per sol·licitar préstecs a estudiants i el retorn dels préstecs.  Els funcionaris que s’encarregaven de les tasques abans es van adonar de que la seva feina havia canviat, ara ja no tenien tasques burocràtiques, sinó relacionals.  El que s’observa a la pràctica és un sistema similar al que s’entén com “mediador tercer gerent” o, inclús, similar als mediadors institucionals propis de la pràctica francesa.  Una persona vinculada a l’Administració pública però que, amb caràcter de imparcialitat (però amb dubtosa neutralitat), intenta solucionar el problema de manera que s’assoleixi la pretensió del ciutadà però es respectin les normes i processos als que l’Administració està vinculada. Així, el funcionari es troba mediant entre l’algoritme i l’humà.  En aquesta mediació poden ocórrer dos coses:  El mediador/funcionari observa que les demandes del ciutadà són jurídicament inassolibles. Això fa que, en un intent d’aprofundir en aquest esperit relacional, la seva tasca sigui educativa; explicar-li per què l’algoritme ha pres aquesta decisió i proporcionar-li informació sobre com podria modificar la decisió de la IA per a que la seva propera sol·licitud sigui estimada.  El mediador/funcionari observa que la sol·licitud de la persona no era clara o estava incomplerta. El funcionari pot observar que la persona no havia traslladat a l’algoritme tot allò que volia o no ho havia fet amb la claredat suficient. S’havia deixat aspectes clau que podien canviar la seva opinió i que son traslladables/modificables en el moment de la intervenció d’aquest mediador.  El treballador ja no realitzaria tasques repetitives dins de la seva funció burocràtica. El seu nou rol laboral implica una necessitat d’actuació activa i individualitzada, així com una persecució de la millora de la qualitat dels serveis públics que s’ofereixen. S’ha de velar pels valors socials i legals en la presa de decisions automatitzades i ajudar de forma activa al ciutadà disconforme per a que assoleixi els seus objectius de la mà de l’Administració.  En conclusió, 

 Experiències en mediació amb administracions automatitzades Llegeix més »

Jornades

Equitat. Un antic principi per a un model jurídic de futur: la mediació Inscriviu-vos a les jornades clicant 👉🏻aquí . Alumnes universitat i treballadors públics i socis Col·lectiu Maspons i Anglasell, gratuït. També podeu enviar un mail amb les vostres dades a info@masponsianglasell.cat.

Jornades Llegeix més »

Fa sis anys: Valoració del resultat del referèndum d’autodeterminació de l’1-0

El Col·lectiu Maspons i Anglasell va fer el 7 d’octubre de 2017 la següent “Valoració del resultat del referèndum d’autodeterminació de l’1-0“, Davant del moment de confusió actual creiem que és un bon moment per recordar aquella valoració. “La violència desfermada pels cossos policials en la repressió del referèndum ha suposat un punt d’inflexió en el debat sobre la independència de Catalunya. La violació sistemàtica de drets fonamentals de ciutadans col·loca el cas català dins el grup de secessions que es qualifiquen de “remeieres” i d’acord amb determinades teories de filosofia política com les presentades per Allen Buchanan justifiquen moralment la secessió. La violació sistemàtica de drets fonamentals de ciutadans (…) justifiquen moralment la secessió. “Però és que també d’acord amb dret internacional i la doctrina desenvolupada per les institucions de Nacions Unides, de l’Assemblea General a la Cort Internacional de Justícia, la violació sistemàtica de drets contra una població per raó del caràcter nacional del seu grup habilita a invocar el dret a l’autodeterminació externa, això és, a la creació d’un estat independent. La previsible continuïtat en la violació d’aquests drets per part de les autoritats espanyoles és susceptible de legitimar encara més la causa catalana en el marc del dret internacional. La previsible continuïtat en la violació d’aquests drets per part de les autoritats espanyoles és susceptible de legitimar encara més la causa catalana en el marc del dret internacional. “D’altra banda, a la vista de la intervenció (violenta i privada de base jurídica) de l’Estat espanyol, és evident que no s’ha pogut fer el recompte dels vots vàlidament emesos d’acord amb l’article 4.4 de la Llei 19/2017 (ja que n’hi ha que han estat segrestats) i que no s’ha fet en les condicions que fixa la mateixa llei, confereix àmplia legitimitat al referèndum de secessió (tal com han posat de manifest els diversos informes dels observadors internacionals), i més si tenim en consideració que la llei del referèndum aprovada pel Parlament de Catalunya no fixa llindars de participació. “De fet, el dret a l’autodeterminació ja consta a la motivació de la Llei 19/2017, de 6 de setembre, del referèndum d’autodeterminació, i en base a aquest se’n defensava la seva vigència més enllà de les resolucions del Tribunal Constitucional. Els fets succeïts el dia 1 d’octubre legitimen encara més la seva vigència, que com a tal, obliga al Parlament de Catalunya a actuar d’acord amb les previsions del seu article 4.4. En conseqüència, dins els dos dies següents a la proclamació dels resultats oficials, tenint en compte que hi ha més vots afirmatius que negatius, el Parlament de Catalunya ha de celebrar una sessió ordinària per efectuar la declaració formal de la independència de Catalunya, concretar els seus efectes i iniciar el procés constituent. També, a partir d’aquesta data, entrarà en vigor la Llei 20/2017, de 8 de setembre, de transitorietat jurídica i fundacional de la república. El Parlament de Catalunya ha d’actuar d’acord amb la pròpia normativa i amb el dret internacional que la legitima i li dóna vigència. “Dins l’ordenament jurídic català en vigor, no hi ha cap altre actuació possible, que no suposi incompliment de la normativa pròpia. I aquest compliment, en aquests moments, tant sols està en mans del Parlament de Catalunya que ha d’actuar d’acord amb la pròpia normativa i amb el dret internacional que la legitima i li dóna vigència.”

Fa sis anys: Valoració del resultat del referèndum d’autodeterminació de l’1-0 Llegeix més »

CURS: UN DRET PÚBLIC CATALÀ PER AL SEGLE XXI

2a Edició. Curs 2023 – 2024. 8 CRÈDITS AMB CERTIFICAT D’APROFITAMENT TEMARI DEL CURS Tema I A que ens referim quan parlem d’esperit del dret públic català? Principis bàsics i institucions del Dret Públic Català. Conceptualització i contextualització Boix que representa el rei Jaume I el Conqueridor (1208-1276) presidint una sessió de les Corts. (Incunable de les Constitucions de Catalunya. Arxiu de la Corona d’Aragó, Barcelona) El dret públic català, un model per a un segle XXI de canvis i esperança Tema II Paral·lelismes de les institucions del Dret Públic Català amb el d’altres passades i presents. Dret comparat. La protecció dels drets: similituds i diferències entre el règim català anterior a 1714 i l’actual sistema de protecció. Antecedents en el dret històric català del Síndic de Greuges i del Tribunal Constitucional. Comparació amb les institucions actuals Tema III Llei, dret i ciutadania. De les constitucions de Catalunya al constitucionalisme actual. Exemples pràctics d’institucions del Dret Públic Català aplicables avui dia. Tema IV Universalisme i europeisme com a tret característic dels iuspublicistes catalans. De Llull i Eiximenis a l’Estatut d’Autonomia de 2006 (i més enllà) Tema V La reivindicació confederal en la configuració de l’Estat: entre el record de la Corona d’Aragó i l’Espanya plurinacional Tema VI L’organització territorial de Catalunya. Les característiques pròpies del règim local de Catalunya. El seu origen històric i la seva evolució. Un cas concret: el dret urbanístic propi de Catalunya. Possibilitats d’impulsar una organització territorial adaptada a les necessitats de la societat catalana. Tema VII L’ esperit del dret públic català en la modernització de l’administració. Els principis de bona administració i de bon govern presents en el dret públic català. Un model de gestió pública d’origen català adequat a la bona administració i el bon govern. 11 Sessions: Professorat: Més informació: 👉🏻 isidre@llucia.cat; joanlluis.perez.francesch@uab.cat Matrícula: cliqueu 👉🏻 aquí Amb la col·laboració, suport i patrocini de:

CURS: UN DRET PÚBLIC CATALÀ PER AL SEGLE XXI Llegeix més »

Desplaça cap amunt