Totes les entrades

Aquí hi teniu totes les entrades

“Catalunya un referent al món” JORNADES

Cicle DEMOCRÀCIA I PAÍS, coorganitzat pel COL·LECTIU MASPONS I ANGLASELL i pels AMICS PER A LA UNESCO DE BARCELONA UNESCO vetlla, sobretot, per aconseguir la Pau al món i per la defensa dels drets fonamentals. I ho fa a través de l’educació, la cultura, la ciència i la comunicació. Amics per a la UNESCO de Barcelona som part de la xarxa civil de la UNESCO. Des que va ser fundat el 1960 amb l’objectiu de treballar a favor dels drets humans i els dels pobles, ha estat un puntal en la defensadelallengua i cultura catalanes. Per continuar la nostra tasca, creiem indispensable parlar de DEMOCRÀCIA i generar debat social per descobrir com les pràctiques poc democràtiques afecten els drets i el benestar de les persones, i alertar de la deriva antidemocràtica del món. Conscients que Democràcia és quelcom molt ampli, hem decidit crear el Cicle DEMOCRÀCIA I PAÍS, el qual vol esdevenir un espai de reflexió referent a Catalunya, que ajudi a posar en relleu el dèficit democràtic de l’Estat actual i les conseqüències socials que té. Comencem el Cicle amb les Jornades “Catalunya un referent al món”. Primera Jornada – 14 de desembre de 2024 ABANS D’AHIR: “Les institucions i el dret català, un referent al món”. PROGRAMA – 10:00. Obertura/inauguració de les jornades i el seminari a càrrec de Montserrat Tudela, Presidenta d’Amics per a la Unesco de Barcelona i Ferran Armengol, President del Col·lectiu Maspons i Anglasell, Doctor en Dret i professor de la UB. – 10:15. Ponència a càrrec d’Isidre Llucià, Doctor en Dret, Vicepresident del Col·lectiu Maspons i Anglasell: “Contextualització de la jornada i del conjunt del seminari i paral·lelismes de les institucions del dret Públic Català amb altres drets passats i presents. La protecció dels drets: similituds i diferències entre el règim català medieval i l’actual sistema de protecció”. – 10.50. Ponència a càrrec de Josep Serrano, Doctor en Dret i professor de la UIC: “Les Lleis històriques de Catalunya”. Conductor Ferran Armengol, Doctor en Dret i professor de la UB. – 11:25. Pausa / cafè. – 11:45. Ponència a càrrec de Tomàs de Montagut, Doctor en Dret i catedràtic de laUB. Conductor Isidre Llucià. – 12:15. Taula rodona amb Ferran Armengol, Josep Serrano, Tomàs de Montagut iIsidre Llucià, que al mateix temps actuarà de moderador/conductor. – 13:00. Cloenda. INFORMACIÓ, LOCALITZACIÓ, CONDICIONS, INSCRIPCIONS, PREU Seu d’Amics per a la Unesco Barcelona, carrer Mallorca 207, principal, Barcelona. De 10:00 a 13:00 hores. Aportació: 5€ per Jornada. Per inscripcions: Et pots inscriure omplint el formulari al que accediràs mitjançant el següent codi QR. També pots enviar un correu electrrònic a info@aubcn.cat 👉🏻 Descarregat el programa en pdf.

“Catalunya un referent al món” JORNADES Llegeix més »

LLibre: Lleis històriques de Catalunya

D’interès per tots els estudiosos dels “Drets històrics de Catalunya”. Volums publicats l’abril de 2024 LEYES HISTÒRICAS DE CATALUÑA AGENCIA ESTATAL BOLETÍN OFICIAL DEL ESTADO. MADRID, 2024. Visió general sintètica, històrica, política i jurídica de las lleis històriques i dels drets històrics de Catalunya Aquests llibres permeten entendre com Catalunya ha creat i exercit els seus Drets Històrics al llarg de dotze segles. Sota la direcció del Dr. Josep Serrano Daura, l’equip d’investigadors format pels Dr. Pablo José Alcover Cateura, Dr. Xavier Baró Queralt, Sr. Jordi Bonvehí Castañé, Sr. Guillem Fornés Fernández, Dr. Miquel Fuertes Broseta i Dr.Cristian Palomo Reina ha publicat l’obra Leyes históricas de Cataluña, que s’emmarca dins la col·lecció Leyes Históricas de España de l’Agència Estatal Butlletí Oficial de l’Estat (AEBOE), organisme que pertany al Ministeri de la Presidència, Relacions amb les Corts i Igualtats. Els quatre volums d’aquesta obra ofereixen una visió general de la història política i jurídica de Catalunya, des dels seus orígens al segle VIII després de l’ocupació àrab i el domini franc, fins al 1931, amb la fi del regnat d’Alfons XIII. Aquests volums estudien el procés de creació de Catalunya. Pràcticament dotze segles en què el Principat és regit per una Monarquia: primer sota la carolíngia, després de la caiguda del regne visigot i la conquesta del 711; segueix amb una altra pròpia i independent, erigida al voltant del Comtat de Barcelona; coneix dues unions dinàstiques successives amb el regne aragonès i els altres territoris de la qual es coneix com a Corona d’Aragó (entre els segles XII i XIII), i amb la de Castella (el segle XV); continua amb la Casa d’Àustria (segles XVI i XVII), després la dinastia borbònica després de la victòria de Felip d’Anjou a la Guerra de Successió a principis del segle XVIII, i ja al nou Estat constitucional liberal del segle XIX i primeres dècades del segle XX. Un treball l’elaboració del qual ha suposat una àrdua tasca, no exempta de complexitat, ja que l’obra, segons indiquen els autors, conté una síntesi històrico-jurídica de les institucions i les fonts del dret català, amb els límits propis d’aquesta edició, i la impossibilitat material de fer un estudi complet i minuciós de la història del Principat, a partir d’aquests períodes: la Catalunya carolíngia; la Catalunya comtal (amb distinció de l’Alta i la Baixa Edat Mitjana); la Monarquia hispànica; la Monarquia borbònica; i l’Estat constitucional liberal del segle XIX. Estudi introductori a càrrec del professor Josep Serrano Daura (traducció feta per la redacció de l’original que consta al primer volum) El nostre objectiu amb aquesta obra és oferir una visió general de la història política i jurídica de Catalunya, des dels seus orígens al segle VIII després de l’ocupació sarraïna i el domini franc, fins al 1931, amb el final del regnat d’Alfons XIII. Pràcticament dotze segles en què el Principat és regit per una Monarquia: primer sota la carolíngia, després de la caiguda del regne visigot i la conquesta als sarraïns; segueix amb una altra pròpia i independent erigida entorn del Comtat de Barcelona; coneix dues unions dinàstiques successives amb el regne aragonès i els altres territoris de la qual es coneix com a Corona d’Aragó (entre els segles XII i XIII), i amb la de Castella (el segle XV); continua amb la Casa d’Àustria (segles XVI i XVII), després la dinastia borbònica després de la victòria de Felip d’Anjou a la Guerra de Successió a principis del segle XVIII i ja al nou Estat constitucional liberal del segle XIX i primeres dècades del segle XX. En definitiva, es tracta de la creació de Catalunya, i del seu encaix posterior successivament, a la Corona d’Aragó ia la Monarquia espanyola al llarg període històric del que ens ocupem. Un treball l’elaboració del qual ha suposat una àrdua tasca, no exempta de complexitat, una síntesi històrico-jurídica amb els límits propis d’aquesta edició, i la impossibilitat material de dur a terme un estudi complet i minuciós de la història del Principat, a partir de aquests períodes: la Catalunya carolíngia; la Catalunya comtal (amb distinció de l’Alta i la Baixa Edat Mitjana); la Monarquia hispànica; la Monarquia borbònica; i l’Estat constitucional. Advertim que els diferents monarques se citen segons el seu numeral propi a Catalunya diferent del d’Aragó (pel mateix nom -el d’Alfonso, per exemple); fins a Felip IV (V de Castella), regnat en què, després de la guerra de Successió, convertida Catalunya en una província més de la nova Monarquia, ja en la documentació oficial s’utilitza de manera definitiva la numeració que correspon a l’antiga Corona de Castella[i]. I seguint aquests períodes, en nom de la seva millor exposició, aquesta Introducció s’estructura en tres capítols: el primer relatiu a la història política de Catalunya, seguint cadascun els diferents regnats i destacant els fets que considerem més rellevants amb vista a la creació, la construcció i el desenvolupament del Principat; el segon capítol descriu les diferents fonts del dret català, tal com apareixen i es configuren; i al tercer, tractem de les institucions públiques catalanes abans i després del Decret de Nova Planta de 1716 fins al final de la Restauració borbònica a Espanya. Als tres capítols, per raons òbvies de coherència i desenvolupament, se segueix la mateixa estructura. I també a la darrera part d’aquesta obra, de relació i transcripció de les principals fonts del dret català en cadascun dels moments històrics de què ens ocupem: en total són 234 documents de tota naturalesa jurídica, les referències dels quals van encaixant i es referencien al llarg de la Introducció als seus tres capítols. Es tracta de documents: uns publicats per altres autors, però que atesa la seva rellevància transcrivim novament; altres procedeixen de diferents arxius que se citen; i en darrer terme uns altres més són extrets de la Compilació de Constitucions i Altres Drets de Cathalunya, en la seva tercera compilació de 1704. A manera de resum aquestes diferents fonts jurídiques documentals: – Fins al segle XVIII, són: actes privats i judicials; privilegis i actes reals de diversa naturalesa; codis de

LLibre: Lleis històriques de Catalunya Llegeix més »

LLIBRE: DÈFICIT FISCAL, UNA SITUACIÓ A REVERTIR

El dèficit fiscal és un drenatge de recursos prèviament generats Recursos per finançar els serveis públics bàsics (s
alut, educació, protecció social), per realitzar inversions en equipaments i infraestructures necessàries tant per als esmentats serveis com per afavorir tant el treball com l’empresa (Rodalies, Corredor Mediterrani, aeroport, ports, manteniment i millora dels eixos viaris…), com també per impulsar la recerca bàsica i ajudar les empreses perquè realitzin la recerca aplicada i la innovació.
En definitiva, per impulsar la societat on es viu.

LLIBRE: DÈFICIT FISCAL, UNA SITUACIÓ A REVERTIR Llegeix més »

Sobre subvencions i patrocinis a clubs i fundacions en matèria esportiva

Ricard Brotat Jubert Cap de Serveis Jurídics de l’Ajuntament de Badalona i professor associat de la UAB Membre del Col·lectiu Maspons i Anglasell Sobre subvencions i patrocinis a clubs i fundacions en matèria esportiva municipal: una referència constitucional i algunes referències a la Llei de l’esport, a la de turisme i al dret de la Unió. 👉🏻 Article publicat al blog de la RCDP Sovint es planteja el dubte en l’àmbit de les administracions públiques sobre si poden acudir al patrocini en matèria esportiva o si, en realitat, aquesta fórmula és una subvenció encoberta. L’opinió que es defensa és que, amb caràcter general i deixant patologies jurídiques a banda, la subvenció i el patrocini són institucions i conceptes jurídics diferents. La subvenció La subvenció és un instrument clàssic en matèria de foment. Aquesta qualificació deriva del concepte de l’activitat administrativa, seguint la definició clàssica infinitament esmentada de Jordana de Pozas (1951) al número 4 de la Revista de Administración Pública a “El problema de los fines de la actividad administrativa” (p. 27). Reglamentàriament, el concepte de subvenció és recollit, en l’àmbit estatal, a l’article 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions: Article 2. Concepte de subvenció. 1. S’entén per subvenció, als efectes d’aquesta Llei, qualsevol disposició dinerària realitzada per qualssevol dels subjectes que preveu l’article 3 d’aquesta Llei, a favor de persones públiques o privades, i que compleixi els requisits següents:a) Que el lliurament es faci sense contraprestació directa dels beneficiaris.b) Que el lliurament estigui subjecte al compliment d’un determinat objectiu, l’execució d’un projecte, la realització d’una activitat, l’adopció d’un comportament singular, ja efectuats o per efectuar, o la concurrència d’una situació, i el beneficiari ha de complir les obligacions materials i formals que s’hagin establert.c) Que el projecte, l’acció, la conducta o la situació finançada tingui per objecte el foment d’una activitat d’utilitat pública o interès social o de promoció d’una finalitat pública […] També ho ha estat en l’àmbit de Catalunya, pel Decret 179/1995, de 13 de juny, pel qual s’aprova el Reglament d’obres, activitats i serveis dels ens locals: Article 118 Objecte La subvenció té per objecte la disposició gratuïta de fons públics que els ens locals o els seus organismes autònoms atorguen a persones o entitats públiques o privades per fomentar una activitat d’utilitat o interès social o per promoure la consecució d’un fi públic, sens perjudici del que estableix l’article 121 d’aquest Reglament.    La nota distintiva de les subvencions és el fet de ser una disposició dinerària gratuïta, realitzada per una Administració pública per fomentar una activitat d’utilitat o interès general o per promoure la consecució d’un fi públic. Per tant, la nota distintiva de les subvencions és el fet de ser una disposició dinerària gratuïta, realitzada per una Administració pública per fomentar una activitat d’utilitat o interès general o per promoure la consecució d’un fi públic. D’altra banda, en l’àmbit constitucional, el paràgraf 3 de l’article 43 estableix com a principi que “els poders públics fomentaran l’educació sanitària, l’educació física i l’esport. Facilitaran també la utilització adequada del lleure”. Pel que fa a la joventut, aquest text es completa amb l’article 48 que diu que: “els poders públics promouran les condicions per a la participació lliure i eficaç de la joventut en el desenvolupament polític, social, econòmic i cultural”. Aquests dos principis gaudeixen de protecció constitucional a través del paràgraf 3 de l’article 53 de la Constitució, que mana als poders públics (les administracions públiques ho són, evidentment) que la seva activitat estigui “informada” (en el sentit de bastir les polítiques públiques i donar-los “forma”) per complir amb aquests principis. Així, òbviament, l’activitat de subvenció en l’àmbit esportiu està reconeguda (“fomentaran”, es podia dir més fort, però no més clar) i, àdhuc, emparada per la Constitució. Encara que sobre això no hi havia cap dubte. El patrocini El patrocini no és, a diferència de la subvenció, una activitat de foment. Per contra, la ubicació sistemàtica del patrocini la trobem en la matèria de contractació. Es tracta, a més a més, d’un contracte privat per aplicació de la lletra a) del paràgraf 1 de l’article 26 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l’ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, perquè no es tracta d’un contracte típic ni d’un contracte nominat. El contracte de patrocini troba la seva regulació legal a la Llei 34/1988, d’11 de novembre, general de publicitat (d’ara endavant LGP), modificada per la Llei 29/2009, de 30 de desembre, per la qual es modifica el règim legal de la competència deslleial i de la publicitat per a la millora de la protecció dels consumidors i usuaris, juntament amb els contractes de publicitat, de difusió publicitària i de creació publicitària: Article 22. El contracte de patrocini publicitari és aquell pel qual el patrocinat, a canvi d’una ajuda econòmica per a la realització de la seva activitat esportiva, benèfica, cultural, científica o d’una altra índole, es compromet a col·laborar en la publicitat del patrocinador. El contracte de patrocini publicitari es regeix per les normes del contracte de difusió publicitària quan li siguin aplicables.    La nota distintiva [del patrocini] aquí és, doncs, que una persona (patrocinat), a canvi d’una contraprestació econòmica (…), s’obliga a prestacions de caràcter publicitari davant de l’altra part (patrocinador). (…) És un contracte. La nota distintiva aquí és, doncs, que una persona (patrocinat), a canvi d’una contraprestació econòmica (o, com diu el precepte regulador desafortunadament “una ajuda econòmica”, cosa que pot derivar a una confusió conceptual, fruit d’una lectura apressada, i portar-nos erròniament a conceptuar el patrocini com a activitat de foment), s’obliga a prestacions de caràcter publicitari davant de l’altra part (patrocinador). Gràcies a la combinació o la relació entre tots dos, el patrocinador podrà beneficiar-se de la notorietat del patrocinat en el desenvolupament de la seva activitat. El que resulta evident, no obstant això, és que, com diu el mateix precepte esmentat, és un contracte.

Sobre subvencions i patrocinis a clubs i fundacions en matèria esportiva Llegeix més »

La mediació preventiva a l’Administració pública, un abans i un després

Montserrat Raga Marimon i Natàlia Ferré Giró Magistrada del Jutjat Contenciós Administratiu, i advocada mediadora Article publicat a la Revista catalana de dret públic el 10 d’abril de 2024 La societat del segle XXI requereix noves formes d’entendre l’Administració i de relacionar-s’hi, i en aquest context el dret a una bona administració i el paradigma de l’Administració relacional adquireixen una rellevància especial, i la mediació administrativa esdevé un instrument idoni per fer-ho efectiu. La pràctica de metodologies autocompositives com a fórmula per gestionar els conflictes entre la ciutadania i l’Administració, mitjançant la intervenció d’una tercera persona mediadora, independent i imparcial, suposa un canvi de paradigma. Ara bé, trobem un primer antecedent normatiu d’aquesta praxi als anys noranta del segle XX amb l’Administrative Dispute Resolution Act dels Estats Units (ADRA), d’aquí la sigla ADR per referir-se a les metodologies de resolució alternativa de conflictes aplicades a l’activitat ordinària de l’Administració pública. 👉🏻 llegir més

La mediació preventiva a l’Administració pública, un abans i un després Llegeix més »

Desplaça cap amunt